Thursday, April 26, 2012

Merasa cukup dengan ilmu?



Andai diri merasa cukup, sebenarnya itu adalah saat kita kurang ilmu dan kurang mencari ilmu. Kerana dengan ada ilmu akan membuatkan kita rasa tak cukup, sangat tak cukup....

Abdullah bin al-Mubarak mengatakan bahawa 
Belajar ilmu itu mempunyai 3 tingkatan :

1) Barangsiapa yang sampai ke tingkatan pertama, dia akan menjadi seorang yang sombong.

Orang ini merasakan bahawa kononnya dia sudah tahu banyak perkara. Merasa angkuh dan besar diri dengan ilmu mereka. Selalu berasa diri sudah hebat dan mengatakan orang lain salah jika mereka tidak sependapat dengannya. Selalu hendak menang, tidak mahu kalah. Lalu dengan perasaan sombong dia mula berani mengatakan itu dan ini, melabel itu dan ini membuta tuli. Mengata orang itu bodoh, mengata orang ini bangang. Cakap ikut sedap mulut.

2) Barangsiapa yang sampai ke tingkatan kedua, dia akan menjadi seorang yang tawadhu`.

Ini adalah golongan yang tawadhu` dengan apa yang ada pada mereka. Mereka merendah diri dengan ilmu mereka walaupun di dalam dada mereka sudah banyak ilmu dan pengalaman. Sebenarnya ilmu dan pengalaman yang banyak itulah yang menyebabkan mereka faham tentang hakikat ilmu. Lalu mereka berasa tawadhu`. 

3) Barangsiapa yang sampai ke tingkatan ketiga, dia akan merasakan bahawa dia tidak tahu apa-apa.

Mereka merasakan mereka tidak tahu apa-apa. Ini kerana hakikat ilmu semakin jelas dan nyata di hadapan mata dan hati mereka. Semakin banyak pintu dan jendela ilmu yang dibuka, semakin banyak didapati pintu dan jendela ilmu yang belum dibuka. Justeru, mereka bukan sahaja tawadhu`, bahkan lebih mulia dari itu.


0 comments: