Monday, April 30, 2012

Mengapa Terkadang Aku Alim, Terkadang Aku Zalim.

Kekuatan Dalam Kelemahan



Abdullah Ibn Amr r.a meriwayatkan dari Nabi s.a.w:-
“Bagi semua amalan itu ada masa kesungguhannya…”
Dalam hidup ini, ada masa kita amat suka lakukan kerja dengan rajin dan bersungguh-sungguh.
“Bagi setiap kesungguhan itu akan ada masa lemahnya…”
Emosi atau semangat manusia akan ada turun naiknya. Macam mana kita bersemangat tinggi pun, rasa lemah tetap akan hadir.
“Siapa yang masa lemahnya dia balik kepada sunnahku, maka dia mendapat petunjuk..”
Dalam keadaan lemah, dia masih terikat dengan amalan yang baik. Dia kembali kepada ajaran Nabi dan pengharapan kepada Tuhan. Dia tak rasa putus asa.
“Siapa yang lemahnya dia tidak kembali kepada sunnah (dia pergi kepada selain dari itu), maka dia rosak”
Jika seseorang berputus asa, maknanya dia telah menjadi seorang yang pesimis dalam hidup dan kepada Tuhan. Dia hampa, lari dan cuba menjalani hidup dengan perkara yang tidak membawa manfaat kepada dirinya.

…………………………………
Masa lemah adalah masa untuk kita terduduk mempersoal perlakuan kita.
Betulkah apa yang aku buat?
Adakah apa yang aku usahakan selama ini sia-sia?
Mengapa orang lain berjaya, tapi usaha aku masih tak sampai ke mana?
Kemana arah hidup aku sebenarnya?
Tak larat dah dengan semua ujian ni, silap kot aku buat ni?
Pertanyaan-pertanyaan yang menampakkan seseorang itu hamba yang perlukan pertolongan dan jalan keluar.
Untung orang yang sederhana amalannya tapi sentiasa konsisten melakukan kebaikan.
Perubahan, memperbaiki diri, gerak kerja, sumbang bakti, kesukarelaan, taubat atau apa saja yang kita usahakan dan kita sedang diuji, mohonlah Tuhan memperkuat jiwa kita untuk sentiasa kembali kepada pangkuanNya.
Jangan kecewa dan jangan keluar dari Sunnah Nabi kita.
“Bagi setiap amalan itu ada masa kesungguhannya. Bagi setiap kesungguhan itu akan ada masa lemahnya. Siapa yang masa lemahnya dia balik kepada sunnahku, maka dia mendapat petunjuk. Siapa yang lemahnya dia tidak kembali kepada sunnah (dia pergi kepada selain dari itu), maka dia rosak”
(Riwayat Imam Ahmad)

………………….
*Rujukan kuliah Dr Asri Zainal Abidin http://www.youtube.com/watch?v=-bKCw7zZSZU Mengapa Terkadang Aku Alim, Terkadang Aku Zalim.

0 comments: