Sunday, May 6, 2012

Wahai Jiwa, Mari Bangkit




-inni akhafullah-
Bismillahirrahmanirrahim

Semoga saat dirimu membaca tulisan ini, dirimu dalam keadaan tersenyum. Kerana Allah telah menghadirkan kembali rasa sayang serta KasihNya padamu dan menjalani hari – hari penuh lelah, merangkai senyum dalam keletihan.  Semoga suatu hari nanti dirimu dan “aku” boleh berhimpun  dalam suasana penuh cinta.



Nampaknya aku rasa rindu sangat untuk menyapa dirimu, untuk sebuah rasa rinduku padamu. Apa khabar agaknya dirimu hari ini? Dari tempat aku menulis ini, aku selalu berdoa dalam segenap hatiku, agar engkau di sana tetap teguh dalam keimanan, dan Allah tak pernah hentinya mencurahkan RahmatNya padamu. Ada suatu rasa untuk tidak bisa aku luahkan dihadapanmu, untuk dirimu, hanya kata-kata mampu aku susunkan. 



Seorang insan menyampaikan kata buat diri ini, aku tersentuh, bila 'itu' yang manusia kirim, hati berbisik meletakkan keyakinan, ada sesuatu yang lebih indah akan Allah kirim buat mereka yang terus usaha,sabar dan redha....

Ada sesuatu yang lebih indah, yang bakal Allah kirimkan buat dirimu yang terus berusaha, sabar dan redha…


Ujian itu boleh datang dan menggoncang kita. Kita boleh sedih, menggeletar, dan serabut. Tapi ujian tidak akan dapat mengapakan kita selagi kita memilih untuk berdiri… dan bergantung hanya kepada ILAHI.
Life is unpredictable but is acceptable to everyone…coz Allah just put you through everything you can bear it

Aku tak kuasa membendung butiran cinta bila merenungi semua ini.  Aku curahkan segenap rinduku pada Sang Pemberi Cinta, kerana aku tahu padaNya lah bermula rasa rinduku padamu. dan tak lupa sebait doa ku lantunkan di sepertiga malam ku itu, agar dirimu selalu dalam naunganNya.

Doaku untukmu, semoga ALLAH menjadikan hidupmu selancar air sungai yang lalu ke hilirnya, menenangkan hatimu menghadapi sebarang cabaran umpama tenangnya Awan di angkasa,
menceriakan hatimu seiring senyuman dibibirmu yang ikhlas, seceria hamba ALLAH yang mendapat nikmat daripadaNYA, mengekalkan hatimu sentiasa di jalan yang diredhai oleh Allah.


Untuk dirimu,
Banyak mata yang terbuka dan banyak pula yang terpejam memikirkan persoalan yang telah berlalu atau akan berlaku,tinggalkanlah rasa duka semampumu, kerana memikul beban duka boleh membuatmu gila. Kelmarin Tuhan telah menolongmu, PERCAYALAH esok pun Dia akan tetap menolongmu, itulah pesan Imam al-Ghazali.


Aku tahu kamu kuat, sebab aku yakin, Allah takkan menyalahi firmanNya sendiri, Allah just put you through everything you can bear it. Keyakinan kepadaNya jangan disilap letak. Keyakinan itu bukan dibibirmu. Tapi tempatnya di hati. Dia MAHA BAIK kepada hambanya. Sesungguhnya nikmat Allah kepadamu terlalu banyak jika dibandingkan dengan keadaan yang dihadiahkan sekarang ini. Aku berkata dengan satu perasaan, iaitu sayang. Namun, sayangnya Allah kepadamu melebihi dan berganda-ganda dari sayangnya diri ini kepadamu.

AKu harap engkau selalu dalam kebaikan, jagalah selalu solatmu, tilawahmu, serta lisanmu. Sehingga para malaikat menyaksikan engkau sebagai hambaNya yang sempurna dalam keimanan. Dan aku harap pula agar engkau selalu menjaga akhlakmu di manapun engkau berada, serta kepada siapapun, kepada orang yang muda ataupun tua, bahkan kepada orang – orang yang membencimu sekalipun. Iya! bahkan kepada orang-orang yang membencimu, menyakitinya atau dia menyayangimu tapi dengan cara yang salah, sehingga dirimu tersakiti dengan kesakitan yang membuak-buak.


Seterjal apapun perjalanan yang kau tempuh, sepahit apapun kisah yang kau rasa. Ku mohon padamu, janganlah pernah berpaling dari CAHAYANYA.  Pandanglah orang yang berada jauh lebih pahit daripadamu, kerana banyak kisah yang terikat dalam hatiku, jika dibuka, pasti dirimu sendiri merasa terlalu bersyukur lantaran terlalu sedikit ujian Allah ini terhadapmu. Yakinlah, bahwa engkau tak pernah sendiri, Allah dengan segala kemurahanNya akan selalu membimbingmu, asal dirimu selalu menjaga waktu untuk selalu dekat padaNya. Selangkah kau mendekatinya, seribu langkah Dia mendekatimu.



Berdoalah dengan “jiwa” dan “tubuhmu” . Semoga Allah membangkitkan jiwamu, menerangi hatimu, moga kau menemukan damai dalam hatimu, moga Allah dengan sifat kasihnya melepaskan belenggu, “membebaskan”, menguatkan dirimu, moga kau mampu melawan keraguan dan tegar menghadapi tentangan. Kerana  tiada satu pun dapat bersaing denganNya dihatimu.


Aku mencari  jiwa- jiwa yang  selalu terpancar cahaya keimanan untuk bersatu denganku. Aku bersyukur kerana Allah telah menghadirkan dirimu pada sepotong hidupku yang singkat ini. Sepotong kenangan indah bersamamu, mampu mencerahkan setiap langkahku… walaupun cukup dari jauh

Kata-kata ini ku tulis dengan hati yang bergetar. Setiap untaian katanya adalah kuntum – kuntum rinduku padamu. Aku menulisnya dengan perasaan yang sama agar saat suatu ketika nanti kita akan megucapkan janji – janji suci, bahwa kita akan bertemu kembali di tempat terindahNya, syurga firdaus. Semoga , saat kita tak bersama lagi. Hanya janji suci itulah yang menguatkan aku, mengiringi langkahku dalam merangkai cita –cita.


Sahabatku yang hatinya selalu terpancar cahaya Illahi, selalu ada ruang dihatiku untukmu, kerana kau telah terlebih dahulu membesarkan hatiku. Dan aku berharap semoga kita bertemu nanti walau di tempat dan waktu yang berbeza, namun masih ada cinta di sana.


Yang kerana Allah aku merindukanmu. Inilah kata-kata  yang ku tulis untukmu, ku tulis dengan hati yang ikhlas, dengan jiwa yang basah. Semoga setelah engkau membacanya, ada perasaan yang aku cuba menguatkan dirimu. Hanya kata dan doa. Dan semakin semangat pula ikhtiar kita menuju jalanNya. Semoga Allah menghimpun kita di taman – taman surganya, seperti janji suci yang telah kita ikrarkan.


2 comments:

Khas untuk siapakah ini?.. Rase syg & rindu yang ditanggung tanpa meluahkn adalah perjuangan... Andai dirimu pergi meninggalkn dunia ini akibat rase rindu & cinta ini anda salah seorg yg mati syahid

(Y) Semoga bertambah kuat buat sahabat deme..