Sunday, April 21, 2013

Tersembunyinya cinta pada tabir usaha



Time berjalan-jalan di tgh kesibukan bandar raya ni..

Aku Nampak si pakcik mengelap peluh dek letihnya mengayuh beca demi rezeki,
Aku Nampak si makcik penuh dgn kasih sayang menyantuni anaknya yang buas mahukan mainan,
Aku Nampak si kakak pegang tangan sorang mkck buta menyeberang jalan,
Aku Nampak si abg menghulurkan sedikit wang kepada pakcik yang kurang upaya di bahu jalan,
Aku Nampak si adek kecil berusaha sunguh-sunguh promot kuihnya ..

Tiba-tiba…
kedengaran satu suara anggun indah mendayu-dayu..

Oh, iya.. itu Azan..



( hati sebak, mata penuh dengan air.. )
Aku tergaman, aku menjadi saksi kepada suatu event yang indah….
mereka yang  tadi,  'pause' dan  menuju ke arah yang sama..

Iya.. Ke tempat suara itu bergema…..

Perbuatan mereka, secara tersirat mengatakan yang..
“Aku cinta padaMU lebih dari segala-gala

Setiap hela nafas 
setiap gerak tangan
setiap degup jantung
setiap derap kaki
takkan pernah bermakna tanpa CINTA-MU..

Ya Allah...



Dari mereka, aku pelajari..
apa itu usaha, kasih dn sayang,  kongsi, erti tiada putus asa
yang dibaluti rasa cinta yg taat pdMU..

"Bahawasanya Aku apabila Aku lihat pada hati hambaKu, lantas Aku tidak mendapatkan dalam hatinya cinta pada dunia dan cinta pada akhirat, nescaya Aku penuhkan hatinya itu dari 'cintaKu' (padanya)." - Israiliyat, Allah kepada Isa a.s


Tersembunyinya cinta pada tabir usaha



Bagaikan takdir,
Lagu ini menceritakanya.
Dengarkan..


...