Tuesday, March 5, 2013

Antara dua...


" Antara 2 cinta yang tidak akan wujud dalam satu masa adalah:
Cintakan kemungkaran dan Cintakan ketaatan kepada Allah. 
Dalam satu-satu masa, kita hanya boleh memilih salah satu daripadanya. "
-Hilal


Kekadang kita "terleka" perihal antara dua pilihan ini, 

yang sebernarnya tanpa sedar selalu bermain di benak kehidupan diri ini.
Dari sekecil- kecil pekara hinggalah pekara yang paling besar..




" Samad bila jalan ja kat mana-mana, mata tuh meliar tengok perempuan, dari atas ke bwh dan naik atas balik. Dah macam scanner aku nengoknya..."

" Hang taww, taqsaq(tadi) aku minum ayaq paipsi (pepsi) kat kedai mamak, mamak silap kira, save rm 5 aku, rezeki rezekiii ...
"


" hmm.. satgi lah aku solat zuhur..( leka).., Aduh! dah masuk asaq , takpalah, boleh qada'.. xda masalah.. "

 Nahh..
Ternyata dalam setiap perlakuan itu sebenarnya wujud DUA persimpangan pilihan yang kita sendiri pilih tanpa kita sedar/mahupun sedar.

Solusinya..

tiap tingkah laku, tanya diri..
Aku Cintakan kemungkaran atau Cintakan ketaatan kepada Allah?

Kalau betol cinta pd taat kepadaNya, mana mungkin kemungkaran dilakukan.
kata brother hilal, kalau betol cinta, ianya membawa ke syurga, apa-apa yang membawa kepada neraka bukan cinta namanya..

Maka kita pilih yang mana?