Sunday, February 13, 2011

Bila baju melayu bertemu baju kurung. (part 1)

"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan agar kamu mengingati (kebesaran Allah)"
(51:49)


Bismillahirrahmanirrahim.

As salam,
Harini telah berlangsung suatu program yg asrar kira sebagai program yg amat bermanfaat, terutamanye pada remaja kini. Alhamdulillah, asrar dan beberapa shbt asrar diberikan kesempatan oleh Allah swt untuk turut serta dalam forum tersebut.Insyallah asrar kongsikn seberapa banyak..
sebelum asrar mula..
agak2 shbt2 boleh meng"agak" tak maksud tersirat disebalik tema ini sebelum asrar mula berceloteh?..

sebenarnya itu adlh tajuk forum yg asrar telah hadiri pgi ini..forum ini alhamdulillah dihadiri oleh pakar2 panel yg ilmunya masyallah, asrar kira suatu yg asrar amt kagumi, dari segi kepetahanya,dari segi huraianya,nasihatnya.. subhallah..

moga2 ilmu yg asrar dpt bukn hanya untuk pengetahuan asrar sahje, tapi asrar mampu lakukn dan aplikasikan ia.Insyallah..

ahli2 panel yg asrar maksudkn adalah Ustaz Sarip Adul dan Puan Fatimah Syarha.
forum ini mengingkap maksud cinta dalam islam, nilai nya, caranya, dan tangungjawab nya..


" cinta itu fitrah manusia,
fitrah yg boleh jadi fitnah, fitrah yg boleh jadi anugerah "
-Fatimah syarha


Agama islam menyalurkan cinta (fitrah) kepada jalan yang betul, yang mengikut syariatnya, melalui saluran2 yg benar, maka indah cinta itu,Anugerah lah ia pd kita..Cinta yang diredhai Allah, yang diberkatiNya..Masyallah..

Tapi, bila kite menggunakn pd saluran yg salah, menjadi hamba pd nafsu, sanggup berkorban apa sje, demi menjaga hati si dia,maka kemanakh cinta itu sbrnya?..ke arah fitnah..nauzubillah..

lihat shja pada malam pertama fatimah az-zahra dan Saidina Ali,
fatimah memberitahu bahwa dia pernah meminati seseorang seblum kahwin dgn Ali, lalu Ali bertanya "adakah engkau menyesal berkahwin dgn ku?..maka jawab fatimah, "tidak, sbb abang lah lelaki itu..."

saksikan shbt2, indah cinta itu..Tapi indahnya, romantisnya hanya pd jalan yg bersandarkn Allah swt, bersandarkn syariat2 yg dibenarkn.. pada yang Halal bg kita..

"Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri , supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya , dan dijadikan-Nya diantara kamu rasa kasih sayang .Sesungguhnya pada yang demikian itu benar- benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir" (Ar Rum : 21)

p/s: alhamdulillah, asrar rasa cukup dlu stkt ini pekongsian, part 2 insyallah bakal menyusul..
moga-moga ALLAh permudahkan segala urusan dlm menangani mslh hati..


1 comments:

cara penyampaian yang baik,
mudah difahami.
keep up the good work, asrar. :)